Huwelijksreisjeroenenkarin.reismee.nl

Rust

Vanaf Brisbane gaan we nu naar het zuiden toe richting Sydney. Vanaf onze pleisterplaats in noord Brisbane is dat een kleine 1.000 kilometer. Vol goede moed begonnen aan de reis en dan kom je bij de gold coast, zo'n half uurtje onder Brisbane, bij kleine steden uit als Southport en Surfers Paradise. Eerst worstel je je nog langs een paar pretparken en een verdwaalde dierentuin en een combinatie daarvan bij Sea World in Southport. Uit nieuwsgierigheid gingen we toch, ondanks de waarschuwing van onze buren op een eerdere camping om het vooral links te laten liggen, even kijken wat de Gold Coast en vooral Sea World dan wel niet inhielden. Van de snelweg af zie je dan de gold coast al opdoemen, ondanks de goede 6 km afstand. Walgelijk hoge flatgebouwen/appartementencomplexen die de zaak een soort Las Vegas of Dubaigevoel geven. Ongetwijfeld leuk voor de aan surfen of varen verslaafde Australiers en Japanners, maar voor een reizende toerist vooral niet mooi om te zien en zeker niet om je tussen te begeven. Bij Sea World gestopt en geinformeerd en we hadden inderdaad even het gevoel dat het een van het Amerikaanse continent afgebroken stuk land was dat per ongeluk tegen de Australische kust was aangekomen na de Pacific te zijn overgestoken toen we door een Amerikaanse te woord werden gestaan die achter de balie stond. Wegwezen dus en snel Queensland uit. Op het moment dat we de grens met New South Wales over waren gestoken leek Australie ineens een ander land. Het landschap was meer als de Vogezen, met de extra charme dat de bewoners van deze streek waar we nu zijn geen Fransen zijn en dat scheelt toch een stuk. Zo ben je binnen een half uur vanuit chaos en een oninspirerende omgeving naar rust. Vanaf Tweed Heads kom je dan via het schitterende Byron Bay in Ballina uit, waar een meer en een rivier als een soort delta de zee in lopen. Vandaag waren we bij de Crystal Castle, waar we niet echt direct een beeld bij hadden wat we moesten verwachten dan een paar mooien tuinen. Dat was heel anders. Er waren zeker beelden, met name van het Boeddhisme en Hindoeïsme, met zelfs een stupa. Dit is een Boeddhistisch heilig monument om de universele goddelijkheid te tonen. Het speciale van deze stupa is dat het een kalachakra is die de energiecyclus binnen de cosmos symboliseert. In het Engels is de vertaling van kalachakra Wheel of Time ( Emma!). Er zitten 108.000 geschreven gebeden in dit bouwwerk. Voor meer info google te gebruiken. De oprichters hebben eveneens een stukje regenwoud opnieuw aangelegd, het gebied waar we nu zijn was vroeger de Big Scrub, een tropisch regenwoud van 75.000 hectare waar nu nog slechts 1% van over is. Ook hebben ze een combinatie gemaakt van beeldentuinen met een stuk botanische tuinen en, zoals je al verwachtte, heel heel veel kristallen. Er is een ruimte voor meditatie, de lunch en koffie komt uit eigen organische tuinen en de rust en sereniteit die daar is mag wel het ideale tegengif genoemd worden tegen de rotzooi die op iets meer dan een uur rijden aan de Gold Coast. We waren de hele dag op deze meer dan inspirerende plek vlakbij het pittoreske Mullumbimby. Morgen echt op weg naar Sydney