Huwelijksreisjeroenenkarin.reismee.nl

Met de camper door Australie

Allereerst dank jullie voor jullie lieve reacties op onze blogs en foto's. Zo lijkt het wel alsof jullie direct meereizen met ons en alle mooie, maar ook minder mooie dingen in en van Australie meemaken. Nu we over een week net terug zijn van de reis kijken we tot dit moment terug op een prachtige reis. Voor twee mensen die niet van kamperen houden is iets meer dan 4 weken door Australie in een camper een boeiende uitdaging. Het bed is natuurlijk minder dan dat we gewend zijn, zeker de manier waarop je deze moet samenstellen en waar het matras uit bestaat. Als extra is een nachtelijke uitstap naar de "badkamer" iets wat je liever niet wil doen. Je maakt de ander automatisch wakker, het toilet is of aan boord of je moet de camper uit. Het is best fris in de nacht hier, ook al zijn de dagtemperaturen voor ons gevoel hoog te noemen. Gelukkig zijn bij bijna alle campings waar we gestaan hebben de faciliteiten redelijk tot goed te noemen. Soms ziet het er oud uit, maar is het in ieder geval schoon. Slechts bij twee campings hebben we afgezien van douche en toilet, wat wel jammer was dat een hiervan de duurste plek was waar we gestaan hebben, nl de zondagavond voor Sydney. De tweede was van afgelopen dinsdag op woensdag. We kwamen in het plaatsje Sale, waar een wolkbreuk op ons wachtte en we voor ons fatsoen niet verder konden rijden. Dit was, buiten de eerste zaterdag, ook de goedkoopste camping. Op de douche- en toiletfaciliteiten was een cijferslot om anderen van het gebruik van de faciliteiten af te houden. Blijkbaar houdt dit ook de schoonmakers buiten. Nomen est omen om het maar eens in een oude taal te zeggen, want Sale betekent in het Frans natuurlijk smerig. De steden en dorpen van Australie zijn echt verschillend van elkaar, alhoewel het meeste rechttoe rechtaan is opgebouwd naar Amerikaans model. In strakke straatstructuren dus. Mooi was een gedeelte van Sydney en onder meer het dorpje Mullumbimby, Port Macquarie en het gedeelte van Victoria waar we nu zitten rondom Yarra Junction. Voor het meest droevige staat de wijk Rockdale op nummer 1, ondanks zware competitie van een andere wijk in Sydney van wie een paar bewoners in 2000 nog namens Libanon aan de rugby league world cup hebben meegedaan. Dit daar er andes te weinig landen zouden meedoen. Verder zijn er voldoende lelijke dorpen op onze route verschenen, eigenlijk teveel om op te noemen. Het is niet voor niets dat hele dorpen te koop staan zoals het lijkt. Wel zijn we nog benieuwd naar Melbourne, dat lijkt toch wat mooier te zijn met shopping arcades. Newcastle hebben we helemaal links laten liggen toen we hoorden dat ze daar erg hun best hebben gedaan om het op het Britse Newcastle te laten lijken, wegwezen dus, samen met de Gold Coast natuurlijk. Het eten hier is zoals al eerder gemeld duur. Het goedkoopste wat hier te krijgen is fastfood. We zijn heel veel macs, KFC's, Hungry Jacks (=burger king), redrooster (alternatieve KFC) en in mindere mate Pizzahut tegengekomen. Aangezien de output van deze ketens slechts op papier als "eten" te boek staat laten we dit culinair gezien uit onze beschouwing. Wel begrijpen we dat 60% van de Australiers last hebben van overgewicht. Dit wordt niet geholpen door de afstanden die mensen hier rijden voor boodschappen. De verpakkingen zijn dan ook groter dan wij gewend zijn. Een bak ijs, bij ons maximaal een liter, is hier minimaal 2 liter. Jus d'orange minimaal 3 liter. Ondanks de flinke prijs lukt het ons redelijk om nog enigszins iets gezonds te eten. Buiten een ongeluk met de pizza hut waren de pizza's goed, maar wel duur. Dubbel zo duur als de pizza in Nederland. We hebben vrij weinig gebruik gemaakt van de barbecue. We hebben zeker 2/3 van onze reis tot nu toe zelf kunnen koken. De lokale jumbo heet Coles en is in de meeste plaatsen wel te vinden die meer dan 5.000 bewoners heeft. Brood is wel ok via de lokale bakkers. Het reizen zelf was ook een uitdaging. Geen tomtom, maar op basis van kaarten en soms via google maps. Na een paar dagen kwamen we er achter dat de Bunnings, zijnde een kruising van Gamma en Hornbach, gratis Wifi heeft van aardige kwaliteit en snelheid. In ieder geval beter dan de Mac, waar we eigenlijk alleen koffie hebben gedronken voor de internetverbinding. Als we er even niet utkwamen dan was het zien van een Bunnings meestal een uitkomst, want dan konden we de bestemming op de ipad vastzetten in google maps. Zeker nodig en we hoeven niet meer uit te leggen over de manier van wegaanduiden die de Australische ANWB aangeeft. Ook de hoofdwegen direct door dorpen, het ineens opdoemen van rotondes op deze hoofdwegen zonder waarschuwing, fietsers op de vluchtstrook en overstekend wild (niet zelf meegemaakt gelukkig) maken rijden moeilijk. Links rijden is geen probleem eigenlijk, alleen van parkeerterreinen afrijden is af en toe even opletten. Wel zagen we gisteren een boom over de weg liggen en werden we tijdig tegengehouden. Om even weer van civilisatie te genieten hebben we bij Hill n dale in Yarra junction een huisje geboekt voor twee nachten. Een echt bed is echt heerlijk, met een fatsoenlijke douche. Het parkje kent slechts 6 huizen die je niet kan zien, we hebben een klene veranda waar we op een regenwoudachtig bos uitkijken. Een fijne douche helemaal voor jezelf is ook een luxe. Echt prachtig, kaketoes op de veranda die je vogelzaad kan geven en een echte houtkachel in de kamer. Daarbij zeer vriendelijke mensen, zoals we eigenlijk al door geheel Australie treffen. Afgelopen dinsdag hadden we, voor het noodweer, een tochtje van Bairnsdale naar Paynesville gemaakt, op aanraden van de lokale VVV. Een tochtje van 2 minuten op de veerpont naar Raymond Island, waar we de koala trail liepen. Hier zitten de koala's in het wild gewoon in de bomen. De uitdaging was om ze te spotten en dat is aardig gelukt. Driekwart zat wel te hoog voor leuk, die beesten zijn natuurlijk ook niet gek, maar we hebben paar prachtige exemplaren van dichtbij gezien. Vervelend was de terugkeer van de muggen op dat eiland. Helemaal lekgestoken. Maar een prachtige ervaring. In het nieuws hier momenteel is dat de Gold Coast de locatie wordt voor het filmen van Pirates of the Carribean 5, dat de rugby league finale (ketterij!) zondag a.s is, dat de krant van afgelopen maandag voor driekwart gevuld was met de finale van Australisch voetbal (het wereldnieuws kwam ergens op pagina 15 aan bod) en dat de finale van de bachelor Australia nu is en dat daar teveel aandacht op tv aan wordt besteed, nog erger dan SBS met sterren springen en meet van dat soort meuk. Morgen terug de camper in! We hopen dat we met deze blog veel van jullie vragen uit jullie reacties hebben kunnen beantwoorden.

lineke en willem

hoi liefjes
leuk verhaal weer van jullie gelezen.
Vanmorgen gezellig Greet op de koffie en de soep gehad en heerlijk kunnen nakletsen over jullie bruiloft.
Veel plezier in de laatste week en ik ga aftellen tot volgende donderdag! liefs mam en groetjes van Willem

Greet

Wat een prachtig verhaal en wederom weer even meegereisd met jullie..Wat ga je dan een echt bed en toilet weer waarderen nu jullie 2 nachtjes vertoefd hebben in Yarra juction.Inderdaad vanmorgen heel gezellig koffie gedronken met een heerlijke koek erbij bij Willen en Lineke,we raken niet uitgepraat over de bruiloft..zo benieuwd naar de foto's straks..nog een week te gaan..hier is de temperatuur rond de 20 graden en af en toe motregen..
Geniet van alles wat er ongetwijfeld nog komt.Liefs van Ma.

Kees en Erik

Een genuanceerd verhaal over Australië doet me denken aan Einstein met zijn relativiteeitstheorie! NOg. 1 week ik zou zeggen relax en relax en niet teveel reizen, anders raak je gebrainwashed! Hoe laat komen jullie aan in Nederland ?

Karin Goed naar je zin! Mooie lieve waar jullie verblijven, hartelijke groet , Kees en Erik

Thijs & Ester

Wat een mooi verhaal weer en foto's verduidelijken wat jullie vertellen! Jullie verhaal deed ons even denken aan een stukje Amerika...de supermarkten..veel, meer en nog veel meer. In Amerika de Denny's.Wendy, Abbys..enz. keuze dus uit fastfood en fastfood. Het hoort bij het land maar voor een westerling die een pakje koekjes zoekt niet te snappen.. jemig wat een keuze en verpakkingen..
Wat heerlijk dat jullie ook nog ff 2 dagen een huisje hebben genomen..even genieten van een eigen douche en lekker bed.. De laatste week is ingegaan en Shit die Finale zeg... Maar hier in NL is het ook leuk, want wij zitten met smart te wachten om jullie weer te zien en te spreken en jullie foto's te bekijken van de bruiloft en na te babbelen.. Dus geniet nog eventjes en kom maar snel weer deze kant op.. We wensen jullie voor straks een hele goede terugvlucht...
dikke kus van ons. Thijs & Ester